Asiakkaan asema ja oikeudet
- Hoitotakuu
- Hoitopaikan valinta
- Potilasasiavastaava
- Sosiaaliasiavastaava
- Muistutus
- Rekisteröidyn oikeudet ja niiden toteuttaminen
Hoitotakuu
Terveydenhuoltolaki määrittelee kiireettömään hoitoon pääsyn aikarajat (ns. hoitotakuu). Lain mukaan hoidon tarpeen arviointi tulee tehdä viimeistään kolmantena arkipäivänä yhteydenotosta (perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa). Hoidon tarpeen arviointi tehdään terveysasemilla yleensä välittömästi joko puhelimitse tai paikan päällä, täten hoidon tarpeen arvioinnin odotusaika on alle kolme päivää.
Potilaan tulee päästä hoitoon viimeistään kolmen kuukauden kuluttua arviosta. Erikoissairaanhoidossa ja suun terveydenhuollossa kolmen kuukauden enimmäisaika voidaan ylittää kolmella kuukaudella (yhteensä odotusaika kuusi kuukautta).
Katso tiedote, jossa näkyy T3-luvut perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa kuukausittain vuodelta 2024:
Hoitoon pääsy perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa 2024
Hoitopaikan valinta
Terveydenhuoltolain 48 §:n mukaan henkilö voi valita perusterveydenhuollostaan vastaavan terveyskeskuksen 2 ja 3 luvussa tarkoitettuja palveluiden saamiseksi koko maan terveyskeskuksista/-asemista. Valinnasta on tehtävä kirjallinen ilmoitus sekä hoitovastuussa olevan kunnan että valitun kunnan terveyskeskukselle. Hoitovastuu siirtyy valitun kunnan terveyskeskukselle viimeistään kolmen viikon kuluttua ilmoituksen saapumisesta.
Valinta voi kohdistua samanaikaisesti vain yhteen terveyskeskukseen/-asemaan. Uuden valinnan voi tehdä aikaisintaan vuoden kuluttua edellisestä valinnasta. Hoitovastuu siirtyy kokonaan: uudelta terveyskeskukselta/-asemalta saa kaikki palvelut. Valintaoikeus ei koske kouluterveydenhuoltoa, opiskeluterveydenhuoltoa eikä pitkäaikaista laitoshoitoa. Kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää kotisairaanhoitoa oman alueensa ulkopuolella. Jos koko perhe vaihtaa hoitopaikkaa, ilmoitus on tehtävä jokaisesta perheenjäsenestä erikseen (lapset eivät siirry automaattisesti vanhempiensa mukana).
Kuntalaisilla on lakisääteinen oikeus kerran vuodessa valita perusterveydenhuollostaan vastaava terveyskeskus. Valinnan seurauksena kuntalainen vaihtaa kaikki terveyskeskuksen kiireettömät palvelut kuten:
· lääkäri- ja hoitajavastaanotot
· suun terveydenhuollon vastaanotot (hammaslääkäri, suuhygienisti)
· fysioterapeutin, jalkaterapeutin, puheterapeutin ja toimintaterapeutin vastaanotot
· terveyskeskuksen mielenterveys- ja päihdepalvelut
· neuvolan vastaanotot
· apuväline- ja hoitotarvikejakelun
· lyhytaikaisen osastohoidon
Pdf-lomake: Sote-aseman vaihtaminen
Digitaalisen lomakkeen voi täyttää ja lähettää turvallisesti eteenpäin. Lomakkeille tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Käytä mieluiten Edge- tai Chrome-nettiselainta.
Potilasasiavastaava
Potilasasiavastaava palvelee terveydenhuollon toimintayksiköissä asioivia. Potilasasiavastaava on apunasi, kun tarvitset neuvoa ja tietoa oikeuksistasi potilaana. Pirkanmaan hyvinvointialueella potilasasiavastaava palvelee alueellaan sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon potilaita eli myös Keiturin Soten potilaita ja asiakkaita. Potilasasiavastaavan tehtävä on puolueeton, riippumaton ja lakisääteinen. Potilasasiavastaava on taho, joka neuvoo, miten sinä potilaana voit toimia omassa asiassasi.
Tarkemmat ohjeet ja yhteystiedot löydät tästä linkistä Pirkanmaan hyvinvointialueen www-sivuilta.
Sosiaaliasiavastaava
Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai kohteluun sosiaalihuollon yksikössä tai varhaiskasvatuksessa tai kaipaat neuvontaa oikeuksistasi asiakkaana, sosiaaliasiavastaavan kanssa voit pohtia erilaisia keinoja tilanteen selvittämiseksi. Sosiaaliasiavastaavan tehtävä on puolueeton, riippumaton ja lakisääteinen. Sosiaaliasiavastaava on taho, joka neuvoo, miten sinä asiakkaana voit toimia omassa asiassasi.
Tarkemmat ohjeet ja yhteystiedot löydät tästä linkistä Pirkanmaan hyvinvointialueen www-sivuilta.
Muistutus
Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus
Asiakkaan kohdatessa Keiturin Sote Oy:ssä palvelun, johon hän on syystä tai toisesta tyytymätön, suosittelemme ensin keskustelemaan asiasta kyseisen toimintayksikön vastuuhenkilön kanssa. Tässä keskustelussa pyritään ratkaisuun epäkohdan korjaamiseksi. Mikäli asiakas haluaa tehdä muistutuksen, hänelle annetaan muistutukseen tekemiseen tarvittava ohjaus, tarvittaessa lomake ja sen täyttämisohjeet. Kirjallinen muistutus toimitetaan Pirhan kirjaamoon, josta se toimitetaan Keiturin Soten vastaavalle lääkärille tai suunterveydenhuollon osalta vastaavalle hammaslääkärille.
Vastaava lääkäri tai vastaava hammaslääkäri arvioi, mitä toimenpiteitä muistutuksen johdosta on tehtävä, ja ottaa tarvittaessa yhteyttä muistutuksen tekijään sekä muistutuksen kohteena olevaan, toiminnasta vastaavaan tahoon. Muistutukseen on annettava vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. Muistutuksen tekijä voi myös samanaikaisesti ottaa asian puheeksi potilasasiavastaavan kanssa mahdollisia muita toimenpiteitä varten.
Tarkempia ohjeita löytyy tästä linkistä Pirkanmaan hyvinvointialueen www-sivuilta.
Pdf-lomake: Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus
Sosiaalipalveluihin liittyvä muistutus
Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai kohteluun Keiturin Soten tuottamissa sosiaalipalveluissa (ikäihmisten palvelut tai kehitysvammapalvelut) sinulla on oikeus tehdä muistutus. Suosittelemme kuitenkin ensin keskustelemaan asiasta kyseisen toimintayksikön vastuuhenkilön kanssa. Tässä keskustelussa pyritään ratkaisuun epäkohdan korjaamiseksi.
Pdf-lomake: Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukainen muistutus
Rekisteröidyn oikeudet ja niiden toteuttaminen
Henkilötietojen käsittelyä säätelee EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Sosiaali- ja terveydenhuollossa henkilötietojen käsittelyä ohjaa lisäksi kansallinen yleis- ja erityislainsäädäntö. Sinulla on oikeus tarkastaa lokitiedot asiakas- ja potilastietojesi käsittelystä ja luovuksista sekä pyytää selvitystä, jos epäilet tietojesi väärinkäyttöä.
Lue lisää:
Tietosuoja
Rekisteröidyn oikeudet ja niiden toteuttaminen
Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja lokitiedot
Omavalvontasuunnitelmat
Dialyysi, omavalvontasuunnitelma 2024
Iltarusko, omavalvontasuunnitelma 2024
Keiturinpuisto, sosiaalipalvelujen omavalvontasuunnitelma 2024
Kotiranta, sosiaalipalvelujen omavalvontasuunnitelma 2024
Kotihoito Ruovesi, omavalvontasuunnitelma 2024
Kotihoito Virrat, omavalvontasuunnitelma 2024
Kotisairaala, omavalvontasuunnitelma 2024
Louhenrinteen ryhmäkoti ja Louhela, omavalvontasuunnitelma 2024
Terveyskeskussairaala, omavalvontasuunnitelma 2024
Vihriälä, sosiaalipalvelujen omavalvontasuunnitelma 2024
Digitaaliset lomakkeet
Voit täyttää ja lähettää lomakkeita digitaalisesti OmaPirha-palvelussa (kohdassa "Asioi hallinnon kanssa").
Tulostettavat lomakkeet (pdf-tiedostoina)
- Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja lokitiedot
- Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus
- Rekisteröidyn oikeudet ja niiden toteuttaminen
- Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukainen muistutus
- Sosiaali- ja terveysaseman vaihtaminen
Täydennä ja tulosta tarvitsemasi lomake ja toimita se allekirjoitettuna lomakkeella ilmoitettuun osoitteeseen.